YouTube Shorts lanserades i Sverige under sommaren 2021. Det är YouTubes svar på TikTok och är en outforskad guldgruva. Just nu är efterfrågan större än utbudet, något som både enskilda kreatörer och företag verkligen bör utnyttja.
Så vad är Shorts?
Det är är korta videoklipp på max 60 sekunder som är filmat i ett vertikalt format. Det vill säga mobilanpassade videos. Tanken är också att du skapar dina Shorts direkt i telefonen där du enkelt kan redigera ditt videoklipp och välja musik. Precis som en TikTok, en Reel eller en Story till Instagram.
Varför ska man skapa Shorts?
YouTube är angelägna om att marknadsföra sin nya produkt och är generösa med sina algoritmer. Just nu är efterfrågan större än utbudet och varje dag har Shorts 6,5 miljarder visningar. Det skapar otroliga möjligheter att få en enorm förtjänad räckvidd. Med största sannolikhet kommer du få betydligt fler visningar på en Shorts än på en vanlig YouTube-film tack vare deras generösa algoritmer.
Hur lyckas man med Shorts?
Har du redan en YouTube-kanal ska du såklart fortsätta skapa innehåll som ligger i linje med dina tidigare videos. Men du bör även hänga på trender som folk tittar på eller pratar om eftersom YouTubes algoritmer kommer märka av att en stor målgrupp just nu intresserar sig för ämnet X. Skapar du då en Shorts på detta ämne kommer YouTube helt enkelt hjälpa dig och lyfta din video rakt in i målgruppens flöde. Istället för att du ska försöka få målgruppen att komma till dig.
Det är en wow-faktor.
Din YouTube Short ska ha en tydlig “thumbnail” och snabba klipp inne i videon då Shorts är ett format i högt tempo. Den finns så klart en hel del andra tips och tricks för att optimera sina Shorts.
Vill du veta hur ni lyckas med era filmer på Shorts eller i sociala medier överlag, tveka inte att höra av dig till oss.