Instagram lanserade nyligen “Din tur”, en dekal som gör det möjligt att skapa eller hänga på en uppmaning skapad av någon annan. Genom den nya dekalen kan du skapa engagerande händelser som dina följare kan interagera med och dela vidare på sina Instagram-händelser.
Har du ett företagskonto kan du skapa en dekal som dina medarbetare delar vidare på deras privata Instagram-händelser. Medarbetare är företagets absolut viktigaste ansikte utåt - och detta är ett ypperligt tillfälle att använda employer branding. När allt fler väljer att arbeta hemifrån kan en rolig idé vara att skapa en dekal med temat, “Visa ditt hemmakontor”, “Visa dagens lunch” eller “En bild från lunchpromenaden” och be era medarbetare att använda dekalen och dela vidare.
Vi garanterar engagemang och uppskattning bland medarbetarna!
Fun fact:
Bara några dagar efter lanseringen av din tur-dekalen uppmanades användare att dela en bild på sitt husdjur, vilket flera miljoner hakade på! På Instagram-händelser delades diverse olika husdjur kors och tvärs, under dekalen “We´ll plant 1 tree for every pet picture”. Det var Plant A Tree Co. som låg bakom uppmaningen, men organisationen var dessvärre inte beredda på den virala spridningen som dekalen fick och ångrade sig då de inte hade resurser att plantera miljontals träd.
Plant A Tree Co-exemplet visar hur kraftfullt sociala medier kan vara, om man är tidigt ute och vågar testa. Det är alltid bra att vara en early adopter vid nya funktioner på sociala medier. Belöningen är inte sällan att du får maxad spridning.