Vi har tittat på de tio bästa och sämsta börsintroduktionerna under 2021 och sett att bolagen där aktien ökade som mest under noteringsdagen hade i snitt haft 78% fler mediegenomslag än bolagen som gick sämst.
Vad innebär detta?
Ja, vill du få aktien att gå bra är rekommendationen given. Satsa på PR, så som mediebearbetningar, för att få aktien att rusa. Får du en tredje part, så som journalister, att rapportera om bolaget och det sker i flera medier kommer du öka kännedomen och stärka varumärket vilket kommer leda till ett större intresse för aktien.
Ett exempel är Revolution Race, som inför deras börsnotering hade ett gediget antal mediegenomslag med vd Pernilla Nyrensten som talesperson. Storyn var ofta stark och handlade om att hon var den första kvinnan att grunda och ta ett bolag till Stockholmsbörsens huvudlista samtidigt bolaget passade på att bygga storyn om att allt började i Pernillas pappas garage.Många artiklar handlade också om bolagets historia (...allt började i pappas garage).
Vi på mplusm sitter på 100+ kontakter in till redaktionerna och har stor erfarenhet av att få bolag att gå från startups till scale-ups och från scale-ups till försäljning.